Hvorfor blir det så kaotisk?

Hjemme hos oss blir det fort kaotisk. Både når vi skal avgårde, og hvordan det ser ut etter at vi har kommet oss avgårde. Etter at vi satte fokus på forenkling i våre familie, har jeg funnet noen av årsakene til hvorfor det blir kaotisk.

Kaos

Kaos kan vi oppleve på så manege måter; i omgivelsene, i rutinene, i følelsene, i tankene…. Photo by Callum Skelton on Unsplash

Begynn med å finne årsaken

Jeg tror at det er viktig å bli oppmerksom på hva som gjør at det blir kaotisk, for å kunne gjøre noe med det. Jeg har iallfall funnet ut at vi har mye å jobbe med i vår familie. Kanskje du kjenner igjen noe fra din hjemmesituasjon også?

Vi utsetter ting.

Vi utsetter å gjøre ting, i stedet for å gjøre ting med en gang er det så lett å tenke som Albert Åberg…. «Jeg skal bare…» Slik som nå; Jeg burde egentlig pakke for mine to små som skal bort i helgen. I stedet har jeg sittet på Facebook, innta og Pinterest….

Jeg vet at om jeg ikke snart begynner får jeg det travelt. Likedan så mye jeg maser på ungene om at de skal forberede neste dag. Sette mobilen til lading, pakke skolesekken, legge frem klær, smøre matpakke…. De er som sin mor, flinke til å utsette.

Gunilla Bergstöms Albert Åberg: «Jeg skal bare…»

Vi mellomlagrer

Vi legger fra oss ting på midlertidige steder, i stedet for å legge ting på riktig plass med en gang. Jeg er for eksempel ekspert på å legge fra meg mobiltelefonen, nøklene og lommeboka, på forskjellige steder. Både nøklene og lommeboka har faste steder. Det ville blitt mindre kaos, dersom jeg hadde lagt de på plass da jeg kom hjem.

Vi eier for mye

Vi har for mange ting. Mange av tingene har ikke et fast sted, eller alle i familien vet ikke hvor den hører hjemme. Ting blir lagt feil eller mellomlagret fordi en ikke vet hvor det skal eller utsetter å finne et sted til den.

Kanskje du kommer på andre ting også?

Endre vaner og holdninger

I forbindelse med at vi forenkler i 2019, har vi jobbet mye med å redusere tingene vi eier, og vi sørger for at tingene våre har et hjem. Jeg innser også et vi må bli flinkere til å ikke utsette ting, og til kjappere å rydde ting på plass etter bruk. Det må en endring til.

Endring i denne sammenhengen handler om vaner, som jeg hadde en serie innlegg om før påske. (Se her) Det handler også om å endre holdninger.

Holdningene sitter litt dypere i deg, og påvirkes av hvordan du oppfatter og følger om bestemte ting, situasjoner eller personer. Samtidig er personligheten din også veldig fremtredende i holdningene dine. Det er lett å gi opp da, og tenke at: » jeg klarer aldri å endre dette, det ligger så dypt i meg og hvordan jeg er.»

Ikke tenk slik! Holdningene dine påvirkes av kunnskap, erfaringer og det du ubevist har tatt med deg fra familie og venner. Ny kunnskap, nye erfaringer og mer bevissthet kan derfor være med å endre holdningene dine. Holdningene påvirker det du gjør, men viste du at det du gjør påvirker holdningene dine? En spennende tanke.

Vi skal iallfall jobbe med disse tingene i våre familie. Så får vi håpe at kaoset ikke så fort får plass i hverdagen vår i fremtiden. Del gjerne egne tanker og erfaringer rundt dette med kaos.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..