Jeg bytter til rustikk stil

Jeg er blitt veldig glad i den rustikke stilen.  Den rustikke stilen strekker seg fra et industrielt uttrykk til landlig eleganse. Jeg for min del heller mer mot den industrielle stilen.

Vi begynte å pusse opp huset vårt i 2012, mens Fransk landstil og shabby chic enda var populært. Nå er jeg gradvis i ferd med å endre stilen.

Røft og ujålet

Jeg liker at det er røft, og ikke så striglet. Bort med glamfaktoren som prismer, fattigmannsølv og lysekroner, og inn med metaller, grove ting i tre, skinn og gjerne endel svart, men også mer farger. Til kontrast mot alt det hvite vi har nå.

Tidligere har jeg hatt en forkjærlighet for herregårds-stilen, gjerne iblandet litt nordisk og fransk landstil. Nå bytter jeg glam og herregård ut med en enklere, varmere og mer naturlig stil, med ønske om å oppnå en lun og varm følelse i hjemmet vårt.

Kjennetegn

Den rustikke stilen kjennetegnes av å være generøs og ujålete, med enkle, robuste og naturlige overflater. Den taktile opplevelsen er viktig. Stilen passer like godt hjemme som på hytta, i byen og på landet, og i alle husets rom.

Naturen inn

I den rustikke stilen er det ofte materialene og miksen av dem som setter stilen. Det er greit å bruke naturmaterialer i de store flatene, og i interiøret er det fint med materialer som ubehandlet tre, rotting, hamp, jern, keramikk, metaller, lin, skinn og ull.

Det gir et varmt og lunt uttrykk, og passer fint i norske hjem hvor det er kaldt og mørkt store deler av året.

Rolige jordfarger er fremtrendende i stilen, og overflatene er gjerne slitte og blir finere og finere over tid. Det handler om å ta med naturen inn i interiøret. 

For meg som er småbarnsmor, er dette perfekt når ungene kommer hjem med kongler, steiner, kvister og andre skatter fra sine turer i naturen. Har du ikke småbarn som finner skatter for deg, kan du selv finne skatter i naturens gullgruve.

Plukk med deg stener, kvister og grener fra skogen, eller ta med deg noe drivved fra vannkanten. Bruk det som det er, eller du kan la kreativiteten slippe løs, og redesigne med det du har funnet. Det er mye inspirasjon å finne i på nettet. Jeg bruker Pinterest mye for å finne inspirasjon til min DIY prosjekter.

Planter er selvsakt også en viktig del av denne stilen, og en fin måte å bringe naturen inn på.

Eksotiske elementer

Den rustikke stilen passer godt med en blanding av urnorske elementer og eksotiske elementer. Suvernirene du har fra reiser rundt om i verden kan fint implementeres i interiøret. Det er også mye eksotiske elementer tilgjengelig i interiørbutikkene.

Alle illustrasjonsfotoene i dette innlegget er fra Worpressgalleriet.

Hva synes du om den rustikke stilen? Er det noe du liker eller misliker med enn andre ting i denne looken? Del gjerne tankene dine ved å bruke kommentarfeltet under.

2 kommentarer om “Jeg bytter til rustikk stil

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..